Dlaczego powinnaś uczyć się samoobrony?

 

Od jakiegoś czasu zaobserować można eskalację przemocy na ulicy. Jej ofiarą można paść już nie tylko w przysłowiowej „ciemnej uliczce”, ale również w biały dzień, w obecności przechodniów czy monitoringu. Często musimy w takich sytuacjach radzić sobie sami, ponieważ postronne osoby boją się zareagować i udzielić pomocy. Niestety, ofiarami przemocy na ulicy coraz częściej padają kobiety. Napastnicy wybierają je jako cele ataków, ponieważ są z pozoru słabsze i bardziej podatne na agresję. Jak pokazują ostatnie nagłośnione w mediach wydarzenia, motywy nie muszą być wyłącznie rabunkowe. Czasem atak może nastąpić dla samej chęci skrzywdzenia drugiej osoby. Może warto zatem udać się po wiedzę i umiejętności, jak skutecznie przeciwdziałać przemocy i bronić się w niebezpiecznych sytuacjach?

Najważniejsze jest działanie

Jak już pisałem w poprzednich artykułach nt. samoobrony kobiet, bierność w takich sytuacjach jest Twoim największym wrogiem. Lepiej podjąć jakąkolwiek próbę obrony, niż dać się pobić bez sprzeciwu. Najczęściej napastnik będzie zaskoczony jakimkolwiek oporem z Twojej strony, co działa na Twoją korzyść. Warto jednak wiedzieć, jakie zachowania i odruchy będą w danej sytuacji najskuteczniejsze. Nie wystarczy przeczytać, o tym, że należy uderzać w to czy inne miejsce. Twoja reakcja wymaga treningu. Mózg w czasie ćwiczeń oswaja się z sytuacją zagrożenia pomimo tego, iż jest ona wytworzona w bezpiecznych warunkach na sali gimnastycznej.

Pewność siebie nie tylko na ulicy

Jeśli Twoimi cechami są nieśmiałość, brak asertywności, brak pewności siebie – mam dobrą wiadomość. Trening samoobrony (profesjonalny) uczy również radzenia sobie ze stresem, zwiększa pewność siebie, wpływa pozytywnie na relacje międzyludzkie i umiejętność komunikacji. Staniesz się bardziej opanowana, będziesz potrafiła łatwiej kontrolować swoje emocje a co za tym idzie, podejmowanie trudnych decyzji będzie prostsze. Nauczysz się odmawiać, kiedy naprawdę czegoś nie chcesz, chociaż inni mówią, że masz postąpić inaczej.

Aspekt fizyczny

Oczywiście psychologiczne zalety treningu to jedno, ale zajęcia takie przynoszą niebagatelne korzyści dla Twojego organizmu pod względem fizycznym. Nauczysz swoje ciało reagować odpowiednio. Wzmocnisz naturalne odruchy obronne. Nabierzesz kondycji, ukształtujesz ładną sylwetkę, spalisz niechciane kalorie! Na zajęciach tego typu nacisk kładzie się również na ogólny rozwój ciała, rozciąganie, gibkość i koordynację ruchową. Pod okiem wykwalifikowanej kadry efekty przyjdą szybciej, niż w czasie treningu w domu, na własną rękę.

Każda kobieta ma prawo czuć się bezpiecznie na ulicy! (fot. Krav Maga 360, www.kravmaga360.pl)

Każda kobieta ma prawo czuć się bezpiecznie na ulicy! (fot. Krav Maga 360, http://www.kravmaga360.pl)

Postaw na realizm

Zastanawiając się nad wyborem systemu, który chcesz trenować, powinnaś postawić na realizm oraz skuteczność prezentowanych technik. Jedne systemy zakładają bardziej realne zagrożenia, inne mniej. Oczywiście, każda aktywność jest lepsza od żadnej, ale dlaczego od razu nie zacząć ćwiczyć czegoś, co się sprawdza?

Jednym z godnych polecenia systemów walki wręcz i samoobrony jest Krav Maga. Jest to izraelski system stworzony w latach 30. XX wieku przez Imiego Lichtenfelda, który od samego początku istnienia ewoluuje i jest dostosowywamy do zmieniających się zagrożeń. Opiera się na naturalnych odruchach obronnych człowieka, atakowaniu wrażliwych punktów na ciele (dlatego mogą go skutecznie wykorzystywać osoby słabsze fizycznie) ale przede wszystkim na taktyce i sposobie myślenia w czasie walki.

W Polsce działa wiele zrzeszeń i federacja Krav Maga. Jeśli mamy stawiać na realizm, poszukaj w swojej okolicy w pierwszej kolejności sekcji współpracującej z federacją United Krav Maga World Organisation. Jest to linia, która najbardziej odpowiada współczesnym realiom ulicznym oraz uczy przeciwdziałać realnym zagrożeniom w realny sposób. Nie nauczysz się tam, że napastnik jest bierny i czeka aż go pobijesz. Nie nauczysz się, że odpuści po Twojej pierwszej reakcji. Nauczysz się natomiast działania w stresie, zachowania wobec grupy agresywnych osób, przećwiczysz wiele scenariuszy walki. Oczywiście, ostateczny wybór będzie zależał od Ciebie bądź od dostępności poszczególnych sekcji w Twojej okolicy, ale myślę, że warto zacząć poszukiwania właśnie od tego miejsca.

Współpracuj z profesjonalistami

Decydując się na udział w zajęciach (jakichkolwiek, nie tylko samoobrony) powierzasz osobie prowadzącej trening swoje zdrowie. Dlatego warto sprawdzić, czy dana osoba faktycznie posiada uprawnienia do nauczania systemu, którym się firmuje. Zapytaj o to instruktora, bądź sprawdź na oficjalnej stronie federacji, czy dana osoba naprawdę z takową współpracuje. Pamiętaj – profesjonalna kadra = profesjonalny i bezpieczny trening = szybka nauka sprawdzonych metod.

Sprawdź sama!

Wielu ludzi wyraża niepochlebne opinie o różnych systemach i sztukach walki, faworyzując swój ulubiony system i reklamując go wśród znajomych jako jedyny najlepszy lub naczytali się za dużo na forach internetowych opinii ludzi podobnych sobie, którzy potrafią opluwać wszystko dookoła samemu nigdzie nie uczęszczając. Najlepiej jednak będzie, jeśli sama sprawdzisz co jest dla Ciebie najlepsze. Wcale nie musisz zgadzać się z moją propozycją jeśli po odbyciu treningu czujesz, że to nie jest dla Ciebie. Ale nie słuchaj ludzi, którzy nigdy nie byli tam, gdzie Ty chcesz dojść (to dotyczy wszystkich dziedzin życia).

Czego się obawiasz?

Rozumiem, że jeśli nigdy nie uprawiałaś żadnych dyscyplin kontaktowych lub jeśli Twoja przygoda z regularną aktywnością fizyczną dopiero się zaczyna, istnieje szereg znaków zapytania i wątpliwości, które być może zniechęcają Cię do pierwszych zajęć. Poniżej podam kilka najczęstszych wątpliwości i odpowiedzi na nie.

  • Nie mam kondycji.

    Tak, to najczęstsza wątpliwość. Ale jeśli miałabyś kondycję olimpijczyka, to po co Ci dodatkowy trening? Właśnie dlatego powinnaś pójść, żeby nabrać kondycji.

  • Boję się, że zostanę tam pobita.

    Oczywiście, trening walki to nie gra w bierki i zawsze istnieje jakieś ryzyko. Niemniej jednak odsyłam do części o profesjonalistach. Jeśli jesteś osobą początkującą NIKT nie będzie kazał Ci walczyć na pierwszym treningu, nie zostaniesz rzucona na głęboką wodę. Na zajęciach maksymalny nacisk kładzie się na bezpieczeństwo, m.in. poprzez stosowanie ochraniaczy.

  • Obawiam się, że spotkam tam ludzi z „marginesu społecznego”.

    Wiele sekcji i klubów oferuje darmowy pierwszy trening. Skorzystaj z tego, przyjście na zajęciach jest niezobowiązujące i będziesz mogła ocenić atmosferę panującą w klubie. Tak naprawdę mało jest ludzi z „marginesu”, którzy cokolwiek coś ćwiczą.

  • Nie zostanę zaakceptowana przez grupę.

    A niby czemu miałabyś nie być? Jeśli nie jesteś przybyszem z kosmosu uważam, że nie masz się czego obawiać.

  • Jestem łamagą :-).

    Nieprawda. Jedni potrzebują więcej czasu na naukę, inni mniej. Instruktorzy natomiast chętnie poświęcają czas osobom, które trochę wolniej przyswajają materiał – bo nie sztuka nauczyć mistrza świata w boksie kilku nowych ciosów, największą satysfakcją dla trenera jest nauczyć osobę nieporadną kilku technik, które mogą jej się naprawdę przydać.

Jak widzisz, nie taki diabeł straszny… :-).

Wiele sekcji w czasie wakacji prowadzi kursy samoobrony dla kobiet, wystarczy poszukać w Internecie na stronach lokalnych klubów sportowych. Zrób już dziś pierwszy krok i udowodnij sobie, że wcale nie trzeba mieć wielkich mięśni, żeby poradzić sobie z atakiem większego i silniejszego przeciwnika. Przecież Twoje bezpieczeństwo jest najważniejsze, prawda?

W razie pytań służę mailem fitandsafe@o2.pl

Stay Fit!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Reklamy
Ten wpis został opublikowany w kategorii Samoobrona i oznaczony tagami , , , , , , , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s