Gdy brakuje Ci motywacji…

 

Motywacja jest nieodłącznym składnikiem sukcesu w każdej dziedzinie naszego życia, także w treningu. Bywa tak, że jesteśmy bardzo zmotywowani do działania, bywa też niestety tak, że brakuje nam chęci do ćwiczeń i chociaż chcielibyśmy osiągnąć wiele, nie potrafimy nakłonić samych siebie do ruszenia się i rozpoczęcia treningów. Poniżej kilka wskazówek i porad, które mogą pomóc w odnalezieniu motywacji treningowej.

Po co trenować?

Po pierwsze, musisz uświadomić sobie, że robisz to wszystko dla siebie. Trening to chwila, kiedy możesz zadbać o swoje ciało i odciążyć umysł. Jeśli jeszcze nie próbowałeś/aś – spróbuj. Jest to chwila na oderwanie się od rzeczywistości i problemów, spotkanie z samym sobą.

Skończ z wymówkami

Jak mówi stare przysłowie „dla chcącego nic trudnego”. Bywają jednak sytuacje, kiedy za swoje lenistwo obwiniamy wszystko i wszystkich, tylko nie siebie. Zawsze znajdzie się stos wymówek, przez które nie możemy zacząć ćwiczyć.

Jakie są najczęstsze i najbardziej popularne wymówki?

  • Nie mam czasu/ jestem zbyt zajęty/a.

    Wstań 15 minut wcześniej i zaserwuj sobie krótki rozruch poranny. Kilka krótkich serii pompek, przysiadów, prostego cardio – zyskasz energię na cały dzień! Przestań przesiadywać przed telewizorem, porzuć oglądanie durnych seriali lub notorycznego przeglądania FB. Po jakimś czasie nie będziesz wiedział/a co zrobić z tym wolnym czasem, który uzyskasz.

  • Nie mam pieniędzy na siłownię lub sprzęt do ćwiczeń.

    Żeby ćwiczyć nie potrzebujesz siłowni. Kiedyś nie było siłowni i ludzie ćwiczyli. Dobrym rozwiązaniem dla Ciebie będzie trening z masą własnego ciała (kalistenika) – kształtuje praktyczną siłę, porusza mięśnie o istnieniu których nie masz pojęcia, dodaje energii. Do tego zawsze można podnosić sobie poprzeczkę i zawsze znajdzie się coś, co sprawi Ci trudność, niezależnie od stopnia zaawansowania.

  • Nie mam miejsca w domu.

    To wyjdź na dwór! Jeśli naprawdę chcesz coś osiągnąć, brak miejsca w domu nie będzie przeszkodą. Poszukaj ustronnego miejsca w okolicy i zacznij ćwiczyć. W wielu miejscach powstają specjalne place, gdzie można ćwiczyć na świeżym powietrzu z masą własnego ciała.

  • Nie jestem wystarczająco sprawny/a.

    To na co czekasz? Albo zaczniesz teraz albo niedługo będzie za późno, żeby zacząć cokolwiek ze sobą robić, bo Twój stan będzie tragiczny. Jeszcze możesz to zmienić, więc bierz się za siebie!

  • Co ludzie powiedzą?

    Jeśli otaczasz się znajomymi, którzy będą pytać „po co ćwiczysz?” to zmień znajomych, tacy nie są Ci do niczego potrzebni. Dziś być może będą zastanawiać się po co to wszystko robisz a jutro będą Ci zazdrościć i podziwiać. Rób swoje i czekaj na efekty.

Poszukaj partnera treningowego

Jeśli czujesz, że zaczyna brakować Ci chęci do treningów spróbuj poszukać sobie partnera treningowego. Wyciągnij na trening kolegę lub koleżankę. Dzięki temu będziecie się wzajemnie zachęcać do ćwiczeń – jeśli Tobie nie będzie się chciało, Twój partner treningowy zmotywuje Cię do ruszenia się i na odwrót. Dzięki temu będziesz w stanie ćwiczyć nawet wcześnie rano lub późnym wieczorem.

Czytaj i edukuj się

Na rynku wiele jest czasopism i książek, które zajmują się tematyką sportową i treningową. Jedne są bardziej wiarygodne, inne mniej, niemniej jednak warto wybrać te wartościowe merytorycznie i zapoznać się z ich treścią. Nie zawsze ładna, kolorowo ubrana pani na okładce reklamuje bardzo dobry materiał w środku i nie zawsze napompowany kulturysta zwiastuje tylko materiały dla mężczyzn chcących wyglądać jak maszyny. Przeglądaj, czytaj, wyłapuj informacje.

W czasopismach i gazetach znajdziesz cenną wiedzę treningową oraz motywację (fot. Autor)

W czasopismach i książkach znajdziesz cenną wiedzę treningową oraz motywację (fot. Autor)

Poza tym w gazetach i książkach znajdziesz wiele przykładów osób, które były w tym samym miejscu, w którym Ty jesteś teraz, podjęły walkę z samym sobą i osiągnęły sukces – możesz do nich dołączyć, jeśli tylko chcesz.

Włącz motywującą muzykę

Odpowiednio dobrana muzyka w czasie ćwiczeń bardzo pomaga i urozmaica trening. Wszystko oczywiście zależy od gustu, jednak ja na treningi siłowe oraz biegowe muzykę szybką i rytmiczną. Muzyka relaksacyjna w czasie biegania sprawi, że będziesz biegać wolniej.

Dziś musisz być lepszy/a niż wczoraj

Rywalizuj z samym sobą. Staraj się dziś poprawić wczorajszy wynik. Udoskonalaj się. Staraj się dążyć do ideału i być lepszym od innych. Stań się wzorem do naśladowania, z którego inni będą brać przykład, będą chcieli podążać Twoją drogą. Bądź propagatorem/ką zdrowego stylu życia wśród swoich znajomych.

Prowadź dziennik treningowy

Zapisywanie przebiegu treningów, swoich wyników oraz wagi działa bardzo motywująco, poza tym masz kontrolę nad wszystkim co robisz. Dodatkowo rób co jakiś czas kontrolne zdjęcia sylwetki, sprawdź nad czym musisz jeszcze popracować, porównuj ze starszymi zdjęciami i zobacz, jak zmienia się Twoje ciało. Być może nie zobaczysz tego oglądając się codziennie przed lustrem, na zdjęciach od razu zauważysz różnicę.

A teraz bierz się za siebie

Nie ma już wymówek. Kolejne niepowodzenie będzie wyłącznie Twoją winą. Wyobraź sobie siebie za rok, jeśli dziś rozpoczniesz działanie. Teraz wyobraź sobie siebie za rok, jeśli tego nie zrobisz. Co widzisz? Kogoś, kto osiągnął sukces czy kogoś, kto nadal siedzi i nic nie robi, tylko ma 10kg więcej? Pozostawiam temat do przemyślenia 🙂 .

Stay Fit!

 

 

 

 

 

Reklamy
Ten wpis został opublikowany w kategorii Dla początkujących, Trening i oznaczony tagami , , , , , , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

3 odpowiedzi na „Gdy brakuje Ci motywacji…

  1. Kalistenika pisze:

    Z życia trzeba korzystać. Wiadomo, że na siłę nie wolno nikogo zmuszać do treningu, ale nie można tez siedzieć bezczynnie. Niektórzy trenują i czerpią z tego przyjemność, a inni chodza do schroniska na wolontariat. Najważniejsze to nie siedzieć bezczynnie, bo życie ma dużo do zaoferowania.

  2. Bardzo rzeczowe porady.

    Juz po trzech miesiacach znajomi zaczna zauwazac roznice. 🙂

    Mam pytanie: jak uchronic sie przed przetrenowaniem na etapie zapalu poczatkujacego?

    • fitmaniac2012 pisze:

      Witam, najlepsza metoda to obserwacja własnego ciała i nie przesadzanie z treningami. Najwazniejszym elementem treningu jest regeneracja. Na początku najlepiej trenować co drugi dzień, ewentualnie 2-1-2-2 (2 dni tr, 1 dz odp, 2 dni tr, 2 dni odp). Jeśli odczuwasz spadek motywacji, kłopty ze snem, apatię, ogólne osłabienie, to należy zrobić sobie przerwę. Pozdrawiam!

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s