Zielona herbata – łyk zdrowia

 

Jest bardzo popularnym napojem o charakterystycznym, cierpkim smaku, znanym szczególnie osobom dbającym o zdrowie i wygląd. Na jej temat powstało wiele teorii – jedne są zgodne z prawdą, inne trochę mniej. Niemniej jednak nie powinniśmy przechodzić obojętnie obok jej dobroczynnego działania, co za chwilę postaram się udowodnić oraz zachęcić tych, którzy wątpią, do regularnego picia zielonej herbaty

Wszystkich korzyści, jakie daje nam picie naparu zielonej herbaty chyba nie sposób wymienić. Działa ona przeciwzapalnie, przeciwpróchniczo, wspomaga odchudzanie. Polecana w okresie potreningowym, gdyż jest źródłem antyoksydantów i pomaga łagodzić potreningowy stres oksydacyjny (ilość wolnych rodników po treningu zwiększa się, dlatego powinniśmy w tym czasie korzystać z antyoksydantów, m.in. zielonej herbaty).

Dobroczynne składniki, dobroczynne działanie

Zielona herbata zawiera wiele substancji, które działają korzystnie na rzecz zdrowia naszego organizmu. Do głównych należy tutaj zaliczyć m.in. garbniki, L-teaninę, teofilinę, ksantynę, katechinę, teobrominę, saponiny. Jest bogatym źródłem antyoksydantów, zawiera także fluor

Garbniki, których w zielonej herbacie znajdziemy więcej niż w czarnej ze względu na proces samego suszenia liści a nie fermentacji podczas której liście pozbawiane są swojego soku, działają przeciwzapalnie i antyseptycznie. Główną substancją tego typu zawartą w herbacie jest tanina. Oprócz działania antybakteryjnego ma również działanie przeciwbiegunkowe. Uwaga: tanina może ograniczać wchłananie wapnia i żelaza, dlatego też duże ilości herbaty nie są zalecane osobom cierpiącym np. na anemię.

L-teanina jest zaliczana do aminokwasów pochodzenia organicznego (alfa-aminokwasów typu niebiałkowego). Wykazuje działanie uspokajające i łagodzące stres. Za sprawą tego aminokwasu picie zielonej herbaty ma zatem działanie relaksujące a jednocześnie nieotępiające czy usypiające. 

Teofilina wykazuje działanie rozszerzające naczynia krwionośne, rozszerzające oskrzela, działa moczopędnie oraz rozkurczająco na drogi żółciowe. Mechanizm działania teofiliny nie został jeszcze do końca zbadany i wyjaśniony.

Katechiny – cenne związki chemiczne z grupy polifenoli. Jedne z najsilniejszych antyoksydantów.

Teina – herbaciany odpowiednik kofeiny. Działa pobudzająco. Ze względu na jej zawartość, nie powinno się wypijać dużej ilości herbaty przed snem.

Dla kogo zielona herbata nie jest wskazana?

Ze względu na wspomnianą zawartość teiny spożywanie jej dużych ilości nie jest wskazane dla osób starszych i cierpiących na nadciśnienie, jak również dzieciom (to samo dotyczy herbaty czarnej). Teina w dużych ilościach może wpływać na zaburzenie gospodarki żelaza w organizmie.

Biorąc pod uwagę „za” i „przeciw” spożywaniu zielonej herbaty, moim zdaniem warto włączyć ją do swej codziennej diety. Warto stosować coś, co oczyści nasz organizm z toksyn i metabolitów oraz wspomoże działanie organizmu – i takim środkiem jest właśnie zielona herbata. Oczywiście, jak we wszystkim tak i tutaj należy zachować umiar – co za dużo to niezdrowo. Jednak 2-3 filiżanki herbaty dziennie powinny przynieść więcej pożytku niż szkód.

 

Stay Fit!

 

 

Reklamy
Ten wpis został opublikowany w kategorii Zdrowie i oznaczony tagami , , , , , , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

2 odpowiedzi na „Zielona herbata – łyk zdrowia

  1. Berry pisze:

    Zielona herbata jest super, właśnie piję czytając tego posta ;).
    Małe dopowiedzenie w kwestii jej przeciwstawnych kierunków działania: jeśli parzysz herbatę ok. 3-5 minut, uwalnia się głównie teina, przez co taki napar pobudza. Powyżej 5 minut zaparzania do wody przechodzi dużo garbników, które wiążą teinę i wtedy uwidacznia się z kolei działanie uspokajające teaniny. Także – krótko parzona na rano, długo parzona na wieczór!
    Farmacja pozdrawia! 🙂

  2. lilalo1981 pisze:

    do smaku nigdy sie nie przyzwyczaje, jednak ze wzgledu na dobroczynne wlasciowosci takze po nia siegam 🙂

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s