Olej lniany cenny dla ciała i umysłu!

Reklamy telewizyjne i prasowe od dawna kuszą nas superproduktami zawierającymi zbawienne kwasy Omega-3. Jesteśmy zachęcani do zakupu kapsułek z tranem takiej czy innej ryby, pieczywa z Omega-3, margaryny (??!!) z Omega-3, dzięki której będziemy zdrowi („zdrowa margaryna” brzmi tak samo jak „sucha woda”). Istnieje jednak produkt tańszy, wydajniejszy i przede wszystkim naturalny, którego nikt nie reklamuje, bo nie opłaca się sprzedać dobrego produktu za małe pieniądze. Niewielu także wie, że zwykły olej lniany jest tak drogocenny dla naszego organizmu.

Butelke oleju lnianego to koszt około 7zł (fot. Autor)

Butelka oleju lnianego to koszt około 7zł (fot. Autor)

Zawartość Omega-3 

Olej lniany zawiera dużo więcej kwasów omega-3 niż ryba. W 100 gramach oleju znajduje się ok. 55g omega-3, podczas gdy ryby takie jak śledź czy makrela zawierają ok. 3 gram kwasów. Istanieje kilka rodzajów kwasów tłuszczowych omega-3, jednak najważniejsze z nich to kwas alfa-liponowy (ALA), kwas eikozapataenowy (EPA) oraz kwas dokozaheksaenowy (DHA). Kwasy DHA i EPA mogą być syntezowane w organizmie, natomiast ALA musi zostać dostarczony z pożywieniem, dlatego też tak ważne jest uzupełnianie tego składnika.

Omega-3 dla serca i rozumu

Znana jest rola, jaką odgrywają kwasy Omega-3 w chorobach serca i krążenia. Są one również pokarmem dla mózgu. Wpływają pozytywnie na pamięć, koncentrację, poprawiają nastrój i ogólną kondycję psychiczną – wspomagająco przy depresji, nadpobudliwości,

Błogosławieństwo dla zdrowia

Olej lniany oprócz wysokiej zawartości wyżej wspomnianych kwasów Omega-3 jest też źródłem wielu innych cennych składników. Wielość tych substancji stawia len wyżej w porównaniu do ryby. Na pierwszym miejscu należy tu wymienić fenole, które wykazują działanie antyoksydacyjne i ochronne na komórki organizmu, ograniczając wpływ wolnych rodników tlenowych. Całkiem niedawno odkryto też lignany, które mają działanie podobne do estrogenu i odgrywają ważną rolę w opóźnianiu procesów starzenia, dodatkowo mogą przyczyniać się do profilaktyki przeciwnowotworowej.

Jak pokazują badania, spożywanie oleju lnianego wywiera pozytywny wpływ na nasze zdrowie. Regularne jego przyjmowanie zmniejsza ryzyko arteriosklerozy, obniża poziom złego cholesterolu, łagodzi stany zapalne i wzmacnia układ odpornościowy.

Co mówią badania?

Liczne badania przeprowadzone w ciągu ostatniego stulecia potwierdzają skuteczność oleju lnianego jak i nasion lnu.

W badaniach w New Jersey (USA) oprócz łyżki oleju lnianego dziennie podawano pacjentom również pieczywo z nasionami lnu. Obserwacje wykazały, że spożywanie 15g nasion lnu (lub 3 kromek chleba z nasionami lnu) dziennie przez 3 miesiące wyraźnie obniżyło poziom złego cholesterolu (LDL).

Jako główną przyczynę pozytywnego działania lnu na organizm uznaje się synergiczne działanie kwasów Omega-3 i lignanów, jak również innych zawartych w nim substancji.

Len dla diabetyków?

Nasiona lnu jak i olej z nich tłoczony mogą przyczyniać się do uniknięcia zachorowania na cukrzycę, ponieważ może obniżać następujący zaraz po posiłku wzrost poziomu cukru we krwi. Naukowiec Stephen Cunnane podawał pacjentom 90g zmielonych ziaren lnu lub mieszankę ziaren lnu i oleju lnianego. Następnie mierzył zawartośc cukru we krwi po posiłkach. W wyniku badań udowodniono, że poziom cukru we krwi u uczestników badania, którym podawano olej i nasiona był nieznacznie mniejszy, niż w grupie kontrolnej, która spożywała sam olej lniany.

Wpływ lnu na nerki

Lekarz William F. Clark (Kanada, Ontario) ustalił w swoich badaniach nad ludźmi zmagającymi się z chorobami nerek wpływ lnu na nerki. Trwające 2 lata badanie wykazało wyraźne polepszenie funkcjonowania nerek u osób, które spożywały len oraz olej lniany.

Wynik powyższego badania może być też potwierdzony przez inne, w którym to olej lniany podawano szczurom chorym na zapalenie nerek. Wkrótce po rozpoczęciu kuracji funkcjonowanie nerek u zwierząt wyraźnie się poprawiło a stan zapalny zniknął.

Regulacja ciśnienia krwi

W badaniu Petera Singera i Manfreda Wirtha poddano próbie 44 mężczyzn, którzy otrzymywali dzienną dawkę 60ml oleju lnianego. Wyniki pokazały, że u badanych wyraźnie obniżeniu uległo ciśnienie krwi. W grupie kontrolnej, której podawano olej słonecznikowy i oliwę z oliwek spadek ciśnienia był niewielki.

Johanna Budwig i dieta antyrakowa

W ubiegłym stuleciu niemiecka biochemik dr Johanna Budwig dowiodła, że len ma bardzo istotny wpływ na nasze dobre samopoczucie. Połączyła ona olej lniany oraz nasiona lnu z twarogiem i podając taką mieszankę swoim pacjentom chorującym na nowotwory odniosła spektakularne wyniki.

Połączenie obu produktów ma działanie synergiczne. Zimnotłoczony olej lniany zawiera nienasycone kwasy tłuszczowe (NNKT). Zdaniem dr Budwig olej lniany powinien być składnikiem diety człowieka, ponieważ organizm nie potrafi sam zsyntezować wielu potrzebnych kwasów tłuszczowych. W twarogu znajdują się aminokwasy, które sprawiają, że kwasy Omega-3 stają się lepiej wchłanialne.

Dr Budwig odwołuje się do ok 80-letniej hipotezy noblisty Otto Heinricha Wartburga na temat powstawania raka jelita grubego (która została potwierdzona dopiero w 2006 roku badaniami na myszach). Budwig wywnioskowała, że anaerobowa przemiana materii komórek nowotworowych może zostać zamieniona na przemianę aerobową dzięki odpowiedniemu żywieniu. Mieszanka kwasów tłuszczowych (olej lniany), protein zawierających siarkę (ser twarogowy), wywiera negatywny wpływ na oddychanie komórkowe tkanki nowotworowej doprowadzając do śmierci komórek rakowych.

Jakość i przechowywanie

Olej lniany jest bardzo wrażliwy na temperaturę i światło, bardzo łatwo się utlenia. Dlatego należy przechowywać go w ciemnym i chłodnym miejscu (najlepiej w lodówce), w szczelnie zamkniętej butelce.

Olej ten nadaje się wyłącznie do użytku na zimno (fot. Autor)

Olej ten nadaje się wyłącznie do użytku na zimno (fot. Autor)

Absolutnie nie nadaje się on do smażenia, należy go spożywać wyłącznie na zimno!

Optymalna porcja oleju dla zachowania dobrego zdrowia to 1-2 łyżki stołowe dziennie. Można go spożywać bezpośrednio lub dodać do zimnych potraw jak np. sałatki.

Olej lniany jak i samo siemię lniane zawiera wiele drogocennych dla naszego zdrowia właściwości, dlatego nie powinniśmy rezygnować z tego składnika codziennej diety. Śmiało możemy włączyć go na stałe do jadłospisu a na pewno wyjdzie nam to na dobre!

Stay Fit!

 

 

 

Reklamy
Ten wpis został opublikowany w kategorii Zdrowie i oznaczony tagami , , , , , , , , , , , , , , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s