Kakao – brązowe złoto

Kakao – powszechnie znane jako główny składnik czekolady lub napojów czekoladowych, a przez to chętnie spożywane w postaci tych produktów. Jednak niewiele osób wie, jakie tak naprawdę są dobroczynne i życiodajne właściwości kakao w postaci surowej i nieprzetworzonej – ziaren kakaowca.

Jeśli chodzi o mnie, wystarcza mi podziw dla tajemnic przyrody”

-Albert Einstein

Historia i pochodzenie

Historia kakao sięga Majów i Azteków. W tamtych czasach ziarna kakaowca służyły jako środek płatniczy. Przyrządzano z niego również napój kakaowy o nazwie chocolatl. Do Europy ziarna kakaowca sprowadził Krzysztof Kolumb, od XVII wieku kakao rozpowszechniało się na dworach europejskich.

Ziarno kakaowca od wieków cenione było za swoje walory smakowe (fot. Magdalena Olszewska)

Ziarno kakaowca od wieków cenione było za swoje walory smakowe (fot. Magdalena Olszewska)

Brązowe złoto” przedłużające życie

Holenderscy naukowcy odkryli przed laty, że ludzie którzy spożywali powyżej 2g kakao dziennie, mieli niższe ciśnienie od osób, które nie spożywały kakao. Badania trwały około 15 lat i obejmowały grupę 470 osób, które w momencie rozpoczęcia badań miały powyżej 70 lat.

Po 15 latach badań z grupy, która nie spożywała kakao żyło 24% badanych. Spośród osób, które spożywały 0,4 do 2,3 grama kakao dziennie przeżyło 32%, natomiast spośród badanych, którzy przyjmowali powyże 2,3 grama, żyło 43%, a zatem prawie o połowę więcej niż w grupie kontrolnej nie spożywającej ziaren kakaowca.

Na poprawę humoru i samopoczucia

Poza działaniem obniżającym ciśnienie krwi, kakao ma również działanie poprawiające humor i samopoczucie. Jako jedyne zawiera w swoim składzie endorfinę ananamid, który uwalniany jest w trakcie wysiłku fizycznego. Dlatego też dzięki kakao mamy lepszy humor!

Dzięki zawartości nieznacznej ilości kofeiny i teobrominy, kakao ma działanie lekko pobudzające i rozjaśniające umysł. Jednakże zawartość kofeiny jest tu dużo mniejsza niż np. w kawie (filiżanka kakao zawiera do 25mg kofeiny, kawy natomiast 50-175mg). Teobromina natomiast stymuluje centralny układ nerwowy, rozszerza naczynia krwionośne, wykazuje działanie moczopędne. Badania (Omar Usmani, Londyn 2004) wykazały, że teobromina może także działać łagodząco na kaszel.

Surowe ziarno kakaowca (fot. Magdalena Olszewska)

Surowe ziarno kakaowca (fot. Magdalena Olszewska)

Ważna informacja dla diabetyków – naukowcy donoszą, iż kakao nie podnosi poziomu cukru we krwi tak silnie jak inne produkty, które zawierają kofeinę.

Kakao a cholesterol

Liczne badania wskazują, że kakao wpływa obniżająco na poziom złego cholesterolu (LDL), korzystnie wpływa jednak na podwyższenie poziomu dobrego cholesterolu (HDL). Zmniejsza także agregację płytek krwi obniżając tym samym ryzyko zakrzepu.

CocoaHeal

Naukowcy z Uniwersytetu w Monachium wyizolowali z kakao substancję, która przyczynia się do wzrostu komórek skóry. W przyszłości może być ona wykorzystywana w terapii uszkodzeń skóry, do przyspieszania gojenia się ran, leczenia oparzeń skórnych oraz w zapobieganiu starzenia się skóry. Ponadto odkryto, że CocoaHeal ogranicza rozwój bakterii Heliobacter Pylori, które są częstą przyczyną wrzodów żołądka. (źródło: www.provendis.info)

Flawonoidy i antyoksydanty

Jak dowodzą badania Uniwesytetu w Monachium, ziarna kakaowca zawierają wiele antyoksydantów i flawonoli (podgrupa flawonoidów) i flawonoidów jak np. epikatechina czy procyjanidyna w wysokim stężeniu. Substancje te polepszają funkcjonowanie mózgu (lepsze ukrwienie, pamięć krótkoterminowa) i szybkość reakcji. Epikatechina dodatkowo wspomaga układ sercowo-naczyniowy. Antyoksydanty chronią nasz organizm przed wolnymi rodnikami tlenowymi, które są przyczyną m.in. starzenia się organizmu.

Walka ze stresem

Nie od dziś wiadomo, że czekolada (czyt. kakao) jest bogata w magnez, a co za tym idzie ma dobroczynny wpływ na ludzki organizm: łagodzi skutki stresu, rozluźnia mięśnie, zwiększa wydajność umysłu, poprawia procesy wytwarzania energii na poziomie komórkowym, wpływa na pracę układu trawiennego, odpornościowego i hormonalnego. Magnez bierze udział w ponad 300 reakcjach metabolicznych, warto zatem brać pod uwagę uzupełnienie jego niedoborów, również poprzez spożywanie ziaren kakaowca.

Inne pierwiastki śladowe i witaminy

Oprócz magnezu, w ziarnach kakaowca znajdziemy również inne pierwiastki śladowe takie jak: potas, fosfor, wapń, żelazo, miedź i chrom. Z witamin należy wymienić przede wszystkim witaminy z gruby B, takie jak: tiaminę (witamina B1), ryboflawinę (witamina B2), (witamina B3) oraz witaminę C.

Zawartość tłuszczu

Pomimo tego, iż prawie połowa surowego kakao to tłuszcz, nie należy się tego obawiać. Nie spożywamy go przecież kilogramami, a pamiętać należy, że tłuszcz jest również potrzebny w organizmie, m.in. do produkcji testosteronu. Tłuszcz kakaowy jest też źródłem kwasów omega-6.

Czynniki szkodliwe i metale ciężkie

Kakao zawiera śladowe ilości substancji toksycznych i metali ciężkich. W 96% próbek (286 próbek czekolady, źródło: www.bvl.bund.de) wykryto średnią zawartość toluenu w ilości ok. 0,04mg/kg. Ponadto zawartość ołowiu plasuje się pomiędzy 0,06mg/kg a 0,01mg/kg, kadmu w zależności od pochodzenia ziaren 0,18-1,5mg/kg (Wenezuela, Ekwador), 0,08mg/kg – 0,14mg/kg (Afryka Zachodnia).

Według danych WHO tolerowana przez człowieka dawka kadmu wynosi 1 mikrogram na kilogram masy ciała dziennie, dlatego też nie należy obawiać się „przedawkowania” metali ciężkich zawartych w czekoladzie i ziarnach kakaowca. Naukowcy Uniwersytetu Wiedeńskiego wyliczyli, że dzienna dawka kadmu jaką zwykle przyjmuje człowiek (poprzez pożywienie lub wdychana z powietrza) wynosi około 9,4 mikrograma dziennie.

Jednakże Unia Europejska (EUFIC) ustaliła dopuszczalny poziom spożycia kadmu na 2,5 mikrograma na kilogram masy ciała tygodniowo, co daje dawkę dzienną 0,36 mikrograma dziennie. Według UE dawka kadmu przyjmowana przez palaczy czy wegetarian oscylują w granicach 5 mikrogramów na kilogram masy ciała tygodniowo.

Wykres zawartości ołowiu i kadmu w różnych rodzajach czekolady (źródło: www.bvl.bund.de)

Wykres zawartości ołowiu i kadmu w różnych rodzajach czekolady (źródło: http://www.bvl.bund.de)

Gorzki lek najlepiej leczy

Surowe kakao niestety nie ma smaku czekolady mlecznej. Jest gorzkie, ale do tego smaku można się przywyczaić. I lepiej jeśli się przyzwyczaimy – wysoka temperatura jak również dodatki smakowe typu mleko czy cukier obniżają wartość zdrowotną ziaren kakaowca. Najlepiej zatem przyjmować kakao w postaci surowych ziaren – w całości bądź pokruszonych. Moja dzienna dawka wynosi ok. 2 łyżeczek pokruszonych ziaren (ok. 2 całe ziarna). W sprzedaży są dostępne ziarna kakaowca w postaci śrutowanej – ok. 20zł za 200g i w całości ok. 30zł za 250g. Poszukaj w lokalnym sklepie ze zdrową żywnością, na pewno znajdziesz wersję odpowiednią dla siebie.

Na rynku dostępne są również ziarna w postaci śrutowanej (fot. Autor)

Na rynku dostępne są również ziarna w postaci śrutowanej (fot. Autor)

Jak już wspominałem, mało osób wie o dobroczynnych właściwościach surowych ziaren kakaowca, mam nadzieję, że niniejszy artykuł skłoni do refleksji i zachęci do suplementacji tym naturalnym pożywieniem. Fakt, że nie jest tanie, warto jednak wydać kilka złotych więcej (np. zamiast kupić pizzę lub paczkę papierosów) – Twoje zdrowie będzie Ci za to wdzięczne!

Opakowanie surowego kakao to koszt około 20zł za 200g (fot. Autor)

Opakowanie surowego kakao to koszt około 20zł za 200g (fot. Autor)

Stay Fit!

Reklamy
Ten wpis został opublikowany w kategorii Dla początkujących, Zdrowie i oznaczony tagami , , , , , , , , , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Jedna odpowiedź na „Kakao – brązowe złoto

  1. lilalo1981 pisze:

    Nie przypuszczalam, ze wogole jest dostepne surowe kakao! Dzieki!! Napewno przy kolejnych zakupach bede poszukiwac!!!

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s