Jesienny spadek odporności, czyli jak nie dać się przeziębieniu – część I

    Jesień to czas pięknych widoków i złotych barw liści na alejach. Niestety, jest to także okres zwiększonej podatności na przeziębienia i infekcje. Jak możemy pomóc sobie, aby zamiast spędzać czas w łóżku z górą chusteczek, korzystać do woli z jesiennych spacerów?

Morbum evitare quam curare facilius est – lepiej zapobiegać niż leczyć

-Hipokrates

O tym, jak ważną rolę w zachowaniu dobrego zdrowia odgrywa profilaktyka, wiadomo było już w starożytnej Grecji. Zapobieganie choroby jest też o wiele tańsze niż leczenie jej samej. Poniżej opisuję kilka sposobów i substancji, które mogą pomóc nam w poprawie stanu zdrowia.

Witamina C (kwas askorbinowy, acidum ascorbicum) bierze udział w wielu procesach biochemicznych w organizmie, m.in. w syntezie neuroprzekaźników, hormonów oraz w budowie kolagenu. Wykazuje silne właściwości antyoksydacyjne (zwalczanie wolnych rodników tlenowych). Przyczynia się także do wzmocnienia odporności. Jako objawy niedoboru tejże witaminy należy wymienić przede wszystkim zwiększoną podatność na infekcje, bóle mięśniowe, apatię, osłabienie naczyń włosowatych itd.

Witamina C w pożywieniu w największych ilościach występuje w papryce, aceroli, dzikiej róży, naci pietruszki. Wskazana jest także dodatkowa suplementacja gotowymi preparatami. Do najbardziej znanych należą Cetebe (kapsułki o przedłużonym uwalnianiu), Rutinoscorbin (preparat wzbogacony o rutozyd, który uszczelnia naczynia krwionośne i przedłuża działania witaminy C), Rutinacea (Witamina C, cynk, selen, bioflawonoidy).

Kurkuma i imbir – zgrany duet

Imbir (zingiber officinale)

Korzeń imbiru od setek lat znany jest ze swoich właściwości leczniczych, jest doceniany również w kuchni jako przyprawa o ostrym i goryczkowatym smaku. Do głównych właściwości imbiru należy zaliczyć działanie przeciwzapalne i rozgrzewające. Dzieje się to za sprawą m.in. gingeroli, które zawarte są w imbirze. Właśnie tym substancjom przypisuje się działanie przeciwzapalne, stymulujące układ odpornościowy a także antykancerogenne.

Sproszkowany imbir można dodawać do herbaty (sama herbata, nawet gorąca, wbrew pozorom ochładza organizm) lub spożywać „na sucho” (wystarczy porcja na czubku łyżeczki od herbaty).

Przeciwwskazania do stosowania imbiru:

  • ciąża, karmienie piersią, przewlekłe choroby układu pokarmowego, przyjmowanie leków rozrzedzających krew (wykazuje podobne działanie).

Kurkuma (ostryż długi, curcuma longa)

Kurkuma to, podobnie jak imbir, przyprawa znana od wieków, jest częścia znanej od ok. 5000 lat kuchni ajuwerdyjskiej. Jej dobroczynnych właściwości jest na tyle dużo, że w niedługim czasie poświęcę jej odrębny artykuł, dzisiaj przedstawię ją tylko w kontekście zwalczania przeziębienia.

Swoje lecznicze właściwości zawdzięcza substancjom czynnym na czele których stoi kurkumina. Niszczy ona bakterie i wywołane przez nie stany zapalne. Posiada silne właściwości antyoksydacyjne i żółciopędne, a także nowotworowe (przyczynia się do apoptozy, czyli samounicestwienia komórek rakowych). Polecana przy leczeniu kataru, przeziębienia, niestrawności itd.

Podobnie jak imbir można ją spożywać „na sucho”. Ja osobiście mieszam obie przyprawy w stosunku 1:1, dodaję trochę pieprzu czarnego (piperyna wykazuje działanie synergiczne) i tak przygotowanej mieszanki spożywam szczyptę każdego dnia.

W sprzedaży dostępne są również suplementy na bazie imbiru i kurkumy (np. Tumerin – wyciąg z imbiru i kurkumy w tabletkach; Solaren – wyciąg alkoholowy z kłączy ostryżu).

Czosnek

Kolejnym naturalnym sposobem na zapobieganie, a także leczenie infekcji jest spożywanie czosnku. Substancją, która najbardziej nas interesuje jest allicyna, działająca bakteriobójczo, przeciwgrzybiczo, przeciwzapalnie. W warunkach naturalnych substancja ta chroni roślinę przed atakami właśnie bakterii i grzybów. Warto regularnie zjadać ząbki czosnku, szczególnie przy przeziębieniach, bólu gardła i grypie. Wyciąg z czosnku dostępny jest także w formie kapsułek (Allicin), dla tych, którzy mimo wszystko nie będą potrafili przełamać się z powodu zapachu i smaku :-).

Przeciwwskazania: czosnek może być spożywany praktycznie przez każdego, ostrożność powinny natomiast zachować kobiety w okresie ciąży i karmienia piersią a także osoby przyjmujące insulinę oraz mający niskie ciśnienie.

Na razie to tyle, część druga już niebawem, przedstawię w niej i opiszę dalsze możliwości zapobiegania a także dodam kilka metod „domowych”.

Życzę zdrowia!

Reklamy
Ten wpis został opublikowany w kategorii Zdrowie i oznaczony tagami , , , , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s